grafika / reklama

original (6).jpg
343097791_639265308063916_6438515209211269821_n.jpg
original (2).jpg
original (7).jpg
343899628_179828095003139_3779374722774324104_n.jpg
343923210_611905684303335_4227352517207719186_n.jpg
original (4).jpg
original (1).jpg
343924200_1273575946624124_2389692590034677203_n.jpg
343930711_756951239435140_2061842744398241236_n.jpg
original (5).jpg
427021958_785853200242136_32013009573345098_n.jpg
original (3).jpg
343942283_1577084219445955_7380480737120461614_n.jpg
343936077_611905404305093_8940048770949946869_n.jpg
Dodano:
Czas czytania: 3 min.

Powstanie Elki w Parku Śląskim – jak zaczęła się jej kultowa podróż?

Obecnie możemy cieszyć się nią przez cały rok, podziwiając piękno Parku Śląskiego. Zanim jednak Elka stała się tym, czym jest dziś, musiała najpierw zostać zbudowana, a następnie przejść rozbiórkę i odbudowę. Poznajcie historię kultowej kolei linowej Elka!

Początki Elki – jak narodziła się kultowa kolej linowa w Parku Śląskim?

Historia Elki sięga końca lat 60. XX wieku, a konkretnie roku 1965, kiedy rozpoczęto jej budowę. Prace trwały dwa lata, a kolejkę oddano do użytku 7 września 1967 roku. Jak podają źródła, Elka była najdłuższą nizinną koleją linową w Europie, o długości 5539 metrów. Jej pierwotna wersja była koleją krzesełkową z niewyprzęganymi krzesełkami. Już w latach 70. XX wieku przewoziła ponad 240 tysięcy osób rocznie. Trasa kolejki okrążała cały Park Śląski i składała się z trzech odcinków: Stadion Śląski – Śląskie Wesołe Miasteczko, Śląskie Wesołe Miasteczko – Planetarium Śląskie, Planetarium Śląskie – Stadion Śląski. Sam przejazd trwał około godziny. Kolej w tej formie funkcjonowała do września 2005 roku, a latem 2006 roku uruchomiono dwie linie łączące się na stacji Planetarium. Z uwagi na zły stan techniczny podjęto decyzję o likwidacji Elki.

fot. Park Śląski

Nowa Elka – otwarcie w 2013 roku z dodatkiem gondoli dla całorocznych przejazdów

Kilka lat później, w 2011 roku, zdecydowano o budowie nowej kolei linowej. Prace rozpoczęły się dwa lata później, w 2013 roku, a jeszcze w tym samym roku odbyło się ponowne otwarcie Elki na trasie Śląskie Wesołe Miasteczko – Stadion Śląski. Do tradycyjnych krzesełek dołączono gondole, dzięki czemu Elka działa przez cały rok. W 2022 roku ogłoszono przetarg na budowę drugiej linii, którą finalnie otwarto w grudniu 2023 roku. Obecnie planowane jest otwarcie trzeciej linii, na którą już ogłoszono przetarg.

fot. Park Śląski

Podziwiaj Park Śląski z zupełnie nowej perspektywy

Podróż Elką oferuje zupełnie nowe spojrzenie na Park Śląski. Z wysokości możecie podziwiać liczne zakątki parku, pełne zieleni i interesujących budowli. Do wyboru są 4-osobowe kanapy lub 8-osobowe gondole. Elka może osiągać maksymalną prędkość 5 m/s, a minimalną około 0,5 m/s. Podczas rekreacyjnych przejazdów najczęściej porusza się z prędkością 2 m/s, co pozwala cieszyć się widokami przez około 40 minut na trasach Wesołe Miasteczko - Planetarium Śląskie i Wesołe Miasteczko - Stadion Śląski.
 

Dodaj komentarz

Adres email nie będzie widoczny na liście komentarzy.

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe